
Поки частина водіїв стурбована змінами у складі бензину через додавання спирту, експерти виявили тривожні факти щодо якості дизельного пального. У дослідженні брали участь як великі мережі АЗС, так і регіональні, серед яких - дві дніпровські. Де саме виявили "бодягу" розповість "Дніпро Оперативний".
За даними Інституту споживчих експертиз, ситуація на ринку дизелю суттєво погіршилася: близько 20% зразків, відібраних з українських АЗС, не відповідають стандартам і є фальсифікованими. І це після майже ідеальної ситуації, зафіксованої пів року тому. Експерти б’ють на сполох, адже мова йде про стратегічне пальне — саме дизель живить економіку, вантажні перевезення, агросектор і навіть військову техніку.
Зразки дизельного пального відібрали з 15 мереж автозаправок, включно з дніпровськими NEFTEK та VOSTOKGAZ. Лабораторна перевірка охопила ключові параметри: вміст сірки, температуру спалаху та густину, згідно з вимогами ДСТУ.
Які мережі пройшли перевірку?
За результатами аналізу, найкращу якість показали такі мережі, як WOG, УКРНАФТА, ОККО, KLO, AMIC, PARALLEL та дніпровський VOSTOKGAZ. У зразках пального з цих АЗС зафіксували мінімальний вміст сірки — від 3 до 5 мг/кг, а температура спалаху подекуди перевищувала 70 °C, що свідчить про відсутність сторонніх домішок.
Задовільні, хоч і граничні показники зафіксували в NEFTEK, BVS, KSEM, DGB, АВТОТРАНС — у цих мережах дизель відповідав ДСТУ, але без значного запасу по якості.
Де виявили неякісний дизель та чим це може загрожувати?
А от справжню «бодягу» виявили на АЗС «БРСМ-Нафта», ЄВРО 5 та 24/7. У зразках з цих мереж вміст сірки був катастрофічно високим — від 101 до 356 мг/кг, що у десятки разів перевищує допустимі норми. Також критично заниженою виявилася температура спалаху — 30–47 °C замість мінімально необхідних 55.
Експерти підкреслюють: така суміш може спалахнути при зіткненні чи аварії. Особливо критичним вважається перевищення вмісту сірки — цей компонент отруйний для каталізаторів, фільтрів і сприяє викидам токсичних речовин у повітря. За нормами, у дизелі має бути не більше 10 мг/кг сірки, в іншому випадку таке пальне спричиняє передчасний знос двигуна, порушення роботи паливної системи, бензонасоса, датчика детонації, кисневого датчика, каталізатора та свічок запалювання.